RSU SKMK simulētās vides metodiķe Madara Blumberga un praktiskās izglītības metodiķe Ligija Vucāne no 2. līdz 5. martam piedalīsies starptautiskā nedēļā - Virtual International Winter School at Kajaani University of Applied Sciences. Pasākuma tēma: "We Shape the Future".
Kajaani universitāte ik gadu organizē starptautiskās nedēļas, bet šis ir pirmais gads, kad pasākums notiks virtuāli. Iespējams, tieši pasākuma pieejamības dēļ tam ir reģistrējies rekordliels dalībnieku skaits – ap 300 studentu un 40 docētāju no 23 dažādām valstīm.
Dalībniekiem būs iespēja piedalīties vieslekcijās, virtuālās darbnīcās, paneļdiskusijās, kā arī pētniecības un attīstības projektos.
Starptautiskās nedēļas norise un atziņas.
1. diena (2. marts):
Ir noslēgusies pirmā Ziemas skolas diena - ļoti pavasarīgās noskaņās.
Šīs dienas programma tika uzsākta ar projekta vadošo darbinieku uzrunām, lai ievadītu dalībniekus ziemas skolas tematā - We shape the future - jeb tulkojumā "mēs veidojam nākotni" - kādu formu, ietvaru un saturu tajā ieliksim, tādā arī dzīvosim.
Dienas otrajā daļā studējošie īsi prezentēja pārdomas jeb priekšlasījumus par iepriekš sagatavotām tēmām, kuru kopējais moto bija pretstati aprūpē un to atspoguļojums dzimtajā kultūrā, piemēram - sievišķība un vīrišķība, nenoteiktība un nenoteiktības novēršana, subordinācija un atvērtība komunikācijai, individuālisms un kolektīvisms, kā arī citi aizraujoši temati. Studējošie (galvenokārt, māsas) prezentēja darbiņus projekta darba valodā, kas nav studējošo dzimtā valoda, kas bija izaicinājums, runājot par tik filozofiskiem tematiem.
Dienas trešajā daļā tika rīkota docētāju virtuālā pasēdēšana pie kafijas tases, lai dalītos ar izaicinājumiem, kas saistīti ar māsu izglītības programmu veidošanu.
Galvenā dienas atziņa - Mācību process var tikt organizēts viegli, ar pozitīvu motivāciju, kvalitatīvu atgriezenisko saiti.
(Ligija Vucāne, RSU SKMK praktiskās izglītības metodiķe, docētāja)
2. diena (3. marts):
Koledžas pārstāves piedalījās virtuālā sanāksmē ar sarunas tēmu "Mācību metodes māsu izglītībā". Diskusijas mērķis bija savstarpēji dalīties ar mācību metodēm, kādas tiek lietotas gan tehnisko un netehnisko prasmju apgūšanai ar uzsvaru uz spēļošanu kā mācību metodi.
Dienas atklājums no Vācijas docētāja puses - H5B Branching Scenario!
Dienu iesāka darbojoties katra savā grupā, iesaistoties izlaušanās spēlē ar tēmu "Night shift on a palliative ward", kur 60 minūšu laikā, nonākot paliatīvās aprūpes nodaļā, bija jāveic 12 uzdevumus. Pirms spēles bija teorija par paliatīvās aprūpes aspektiem.
Dienas turpinājumā sekoja debates par ētikas principu izaicinājumiem aprūpē - mācību metode - lomu spēles. Tika izspēlētas divas lomu spēles/ situācijas, kur studējošajiem bija jāspēlē dažādās pusēs.
3. diena (4. marts):
Ar katru dienu kļūst arvien interesantāk. Rīta cēlienā - teorija un diskusijas par tēmu - netehniskās prasmes aprūpē. Kā uzlabojot netehniskās prasmes var samazināt pārpratumus un kļūdas veselības aprūpē? Tālāk tikām sadalīti virtuālās grupās un spēlējām "Bingo" spēli. Katras grupas kartiņā bija saliktas netehniskās prasmes (informācijas apkopošana, resursu identifikācija un plānošana, atbalsta sniegšana, plānošana un sagatavošanās, procesu koordinēšana u.c.) un vērojām video uzdevumus, kuros šīs prames bija jāspēj atrast un pamatot. Komanda, kura pirmā saskata visas kartiņā minētās prasmes ir vinnētāja, bet uzvarētāji ir visi, jo kopīga mācīšanās multikulturālā vidē sniedz dažādus skatījumus uz situācijām.
Dienas otrajā daļā - uzņemošās augstkolas studentu vadīta tūre pa sniegotajām Kajani ārēm - izklaidējoši relaksējoša sadaļa.
Trešā dienas daļa - kā ik pēcpusdienu - virtuālas diskusijas pie kafijas tases ar docētājiem. Dienas temats "Supervision and mentoring in practical training" - kā katrā no dalībvalstu augstskolām tiek vadīta studējošo prakse un kādi mehānismi tiek nodrošināti tās kvalitatīvai norisei. Šī diskusija izvērtās pasmaga, jo katrā augstskola sakarās ar savām problēmām - gan prakses vietu pieejamību, gan tās kvalitatīvu uzraudzību, gan prakses vadītāju motivāciju mācīt studējošos un citām.
Vakara ieguvums - vēlme viesiem tikties regulārās diskusijās un domu apmaiņās.
Noslēguma vārdi:
Kajaani universitātes Somijā starptautiskā nedēļa norisinājās četras dienas. Madara Blumberga un Ligija Vucāne starptautiskajā Somijas kolēģu organizētajā nedēļā pārstāvēja RSU Sarkanā Krusta medicīnas koledžu.
Četru dienu laikā mums abām bija iespēja piedalīties darbnīcās un diskusijās ar Kajaani universitātes un citu dalībvalstu docētājiem un studentiem. Aktuāls jautājums sarunām bija mācību metožu dažādošana un spēļu elementu, tostarp izlaušanās istabu izmantošana mācību procesā. Svarīgi mācību procesu padarīt aizraujošu un tas var radīt pozitīvas emocijas un prieku. Darbnīcās varējām izmēģināt izlaušanās spēli par paliatīvo aprūpi, bingo efektīvas komunikācijas veicināšanai un lomu spēli ētikas jautājumu aktualizēšanā slimnīcās Covid laikā.
Kā lielākos ieguvumus, piedaloties starptautiskajā nedēļā, varam minēt sadarbības stiprināšanu starp partneriem un viedokļu un ideju apmaiņu mācību procesa pilnveidošanai.
Kopīgie secinājumi ir apziņa, ka mazās ikdienas lietas un progress jautājumos, kuri saistīti ar māsas darba ētiku un pacientu drošību ir ārkārtīgi svarīgi un veido nākotnes veselības aprūpes sistēmu.
(Madara Blumberga, simulētās vides metodiķe)